Válságkezelés cégvezetőknek

Blog
A koronavírus járvány hatására bekövetkezett egészségügyi és gazdasági helyzet ellenére az élet nem áll meg, ahogy a gazdasági folyamatok sem. A cégek folyamatosan alkalmazkodnak a megváltozott körülményekhez, hiszen ezeket a helyzeteket lehet, sőt kell is kezelni. Nem szabad leállni, feladni. Egy ilyen kritikus helyzetben kiemelten fontos a cég kommunikációja, és egy jól átgondolt tervezés is! Ugyanis, ha a termelés ilyenkor teljesen leáll, akkor le fog maradni a versenytársak mögött, nem lesz képes a nulláról újra felvenni a lépést a gazdaság ritmusával. Mi a GIA Formnál ebben hiszünk, és eszerint folytatjuk a termelést. Cikkünkben megosztunk néhány gyakorlati tippet, amelyek Önnek is segíthetnek tovább pörgetni az eseményeket a cégben.

Válságkommunikáció

A cégvezető felelőssége az, hogy egy válsághelyzetben is példát és irányt mutasson. A munkatársakon ilyenkor eluralkodhat a pánikhangulat, ezt türelmesen, megértően érdemes kezelni, de ugyanakkor a jó irányba kell terelni őket. Önnek kell rávilágítania a helyes útra és arra, hogy a bomlasztó viselkedés és negatív gondolatok helyett érdemes előre nézni, összefogni és a haladásra összpontosítani, hiszen ez közös érdek. Ehhez nyugodtan, határozottan és meggyőzően kell kommunikálni, és megoldást kell adni az emberek kezébe.

Nemcsak a kommunikáció formájára és tartalmára kell ilyenkor kiemelt figyelmet fordítani, hanem a gyakoriságra is! Az emberek hajlamosak arra, hogy elhallgassák az aggodalmaikat, problémáikat egy ilyen helyzetben. Kezdeményezzen helyettük Ön, vezetőként!

Ugyanez igaz a partnerekre, megrendelőkre is! Kétszerezze meg a kommunikáció gyakoriságát, jelezze, hogy még mindig itt van, a munka nem állt meg!

Mindazonáltal az is fontos, hogy ne akarjon egy ilyen helyzetben feltétlenül, erőszakosan eladni. A kommunikáció lehet szimplán érdeklődő, edukáló, arculatformáló, számos lehetőség közül választhat a kapcsolat fenntartásához.

A létfontosságú motiváció

Egy vezető feladata az is, hogy a dolgozók motiváltak maradjanak egy ilyen helyzetben is. Ha nem tájékoztatja őket, ha nem reagál gyorsan a gazdasági helyzet változásaira, és nem kommunikálja a munkatársak felé, hogy ebben a helyzetben mit vár el tőlük, milyen célokat tűz ki a cég, és kitől milyen feladat elvégzésére van szükség ahhoz, hogy ezt közösen megvalósítsák, akkor a munkatársai nem fogják tudni, hogy mit kell tenniük. A tehetetlenség pedig egyre negatívabb hangulatot fog generálni, a figyelem a pánik felé fog irányulni ahelyett, hogy a termelés kötné le.

Érdemes ilyenkor elővenni azokat a feladatokat, amikre a normál forgalom mellett sosem maradt kapacitás, és mindig a háttérbe szorult. Valamint nagyon fontos a jövőre, valamilyen megújulásra összpontosítani, hiszen az ehhez hasonló kezdeményezések mindenkiben reményt keltenek, így pozitívan befolyásolják a cégben uralkodó kollektív hangulatot és hozzáállást.

Remélem ezzel is tudunk segíteni a cégvezetőknek, hogy előre tekintsenek és aki megteheti, dolgozzon tovább, hogy együtt megóvjuk a hazai vállalkozásokat és a gazdaságot a nagyobb károktól.

Gaszt Attila

ügyvezető, tulajdonos