A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.

Részletek Rendben!
Beszállító

Ki legyen a beszállító?

Blog

Egy gyártónak sincs izgalmasabb kérdéskör, mint megtudni, hogy megrendelői mi alapján választanak beszállítót. Nem leszünk szemérmesek, lássuk, milyen jellemzőkkel rendelkeznek a legnépszerűbb beszállítók!

 

Számos oldala van a beszállító melletti döntési folyamatnak, különböző vizsgálati módszerek léteznek erre, olyan tényezőket veszünk sorra, amelyek azokat a vevői viselkedési formákat befolyásolják, ami a beszállítóknak a profitot termelik.

 

Prioritás: minőség, idő, pénz

 

A 4 legfontosabb befolyásoló tényező

 

  1. Minőség, a minőségi követelményeknek való maximális megfelelés
  2. A pontos szállítás, tehát a szállítási tervek precíz végrehajtása
  3. Teljesítmény, tehát a szállító referenciái
  4. Garanciapolitika

 

„Az idő és pénz fontos egy vállalkozás életében, de a minőség rovására nem mehet” – emeli ki ügyvezetőnk, Gaszt Attila is a minőségbiztosítás elsődlegességét, a Gyártás Trendnek adott nyilatkozatában:  „Minőségbiztosítás nélkül – ami a folyamatokra és a termékekre egyaránt vonatkozik – nem lehet a szállítási határidőket tartani, tehát prioritást a gyártásban a minőség élvez, ezt követi csak az idő és a pénz.”  Az autóipari beszállítók felé a vevői oldalról óriási az elvárás, az optimális minőségbiztosítás érdekében a teljes beszállítói láncot végig kell tudni követni. „A gyártott-, a szerelt- és a beépülő anyagról is tudni kell, hogy melyik miből, hol, hogyan épült fel. Ez a termékfelelőség egy része, ami azt jelenti, hogy az autókba beszerelt termékek pontosan olyan minőségűek lesznek, mint a specifikációban leírtak. Nagyon komoly anyagi következményei vannak, ha egy beszállító, gyártó nem tartja be ezeket. Egyrészt ha egy 80000 darabszámú rendelésben találnak kettő hibás terméket, azonnal visszahívnak minden darabot, és a teljes mennyiséget visszaküldik válogatásra, ez óránként több tízezer eurós leállást is jelenthet. VDA (Német Autóipari Szövetség) szabványai alapján működik az üzemünk, a minőségi elvárás a nulla hibaszázalék, de szerződés szerint egymillió darabból ötven lehet hibás, de természetesen ezek az esetlegesen hibás termékek  sem épülnek be sehova.” 

 

Változó szempontok

 

Az egyes beszerzési szempontok - ár, minőség, pontosság - jelentősége terméktípusonként különbözik, így megrendelés szempontjából 4 kategóriába sorolhatók a termékek. Lehman, O' Shaughnessy a négy különböző típusú termékkategóriánál, különböző fontos szempontokat rögzített, ami alapján a megrendelők beszállítót választanak, adott termékre vonatkozólag.

 

Rutin rendelésű termékek, melyeket a vevő gyakran rendel és rutinból megy a használat, nem kell megtanulni a használatát és biztosan jó is. Itt a három legfontosabbnak ítélt szempont, ami alapján beszállítót választ a megrendelő, az a szállítás megbízhatósága, az ár és a rugalmasság a vevő igényeinek kezelésében.

 

A műveletileg problémás termékek azok, amelyek használatához betanításra van szükség, ebben az esetben a vevő azt a beszállítót részesíti előnyben, amelyik képzést is tud nyújtani, egyszerű használhatóságot és technikai segítségnyújtást is biztosít.

 

Teljesítményileg problémás termékek kategóriába tartoznak azok, amelyeknél kétséges, hogy adott célra megfelelnek-e, ekkor olyan beszállítóra van szüksége a megrendelőnek, aki képes technikai segítséget nyújtani a tervezésben és kivitelezésben. A három legfontosabb szempont, ennél a termékkategóriánál, hogy a szállítás időben megvalósuljon, rugalmasság jellemezze a beszállítót és biztosítson technikai segítségnyújtást.

 

Politikailag problémás termékek, amiknek az elfogadása túl nagy erőforrást igényel, ilyenkor fontos a megbízhatóság és a hírnév. Az utolsó termékkategória legfontosabb kiválasztási szempontja az ár, ezt követi a szállító hírneve, hogy milyen értéke van a vállalatának, ami a harmadik legfontosabb szempontot is megalapozza, az előállított termékeinek a megbízhatóságát bizonyító adatok, tehát a referenciák.

 

Minőségi és teljes körű projektmenedzsment

 

Szerencsések vagyunk, hogy elmondhatjuk, hogy a GIA Form-nál a szerszámgyártás, a forgácsolás, a fröccsöntés egy kézben van, és így tudjuk biztosítani a minőségi termék előállítást, a tervezéstől kezdve a gyártáson át a kiszállításig.

 

Amint egy vállalat stratégiai partnerségbe kerül egy beszállítóval, rögtön kiegészül az a kritériumhalmaz, aminek meg kell felelni.

 

Ez szintén összefoglalható 4 pontban:

 

  1. Pénzügyi kérdések: gazdasági teljesítmény és pénzügyi stabilitás
  2. Szervezeti kultúra és stratégia: bizalom, jövőkép, a stratégia megfeleltethetősége, kommunikáció, szintek és funkciók kompatibilitása, a beszállító szervezeti struktúrája és személyzete
  3. Technológiai kérdések: a jelenlegi gyártási eszközök értékelése, a jövőbeni gyártási eszközök és képességek értékelése, a beszállító tervezői - és fejlesztési képessége
  4. Referenciák: a beszállító- és üzleti referenciák, vevői kör

 

Amellett, hogy ezekre a kritériumokra különös figyelmet fordít minden beszállító, nem szabad elfeledkezni, hogy egy-egy rendelés körüli igények más-más szempontok alapján épülnek fel egy mérnök, egy beszerző, vagy egy felhasználó elvárásai között.